Pesan ayahanda.....

Posted: 2/23/2009 by fahmi chester in
0

Masih aku teringat,
Ayah pernah berpesan,
"Ayah tidak reti menyuruh kamu belajar,
Kerna ayah tidak pandai, dan ayah tidak tahu,
Tapi ayah harap yang kamu tahu,
Akan apa yang patut kamu buat,
Dan untuk apa hidupmu di alam ini,
Ayah tidak mahu paksa kamu belajar,
Tapi mengertilah anakku, ayah suka bila kamu belajar",
Dan,
Lupakah aku sekarang??


Pada satu lewat malam,
Ayah pernah marahkan aku,
"Kenapa lewat kamu balik malam ini?,
Bukankah kamu tahu yang ayah tidak suka begitu,
Ayah mahu kamu balik awal di malam lain,
Ayah risau akan kamu wahai anakku,
Ayah mahu kamu jaga diri kamu dimalam hari,
Jangan terikut perangai orang 'buta' itu,
Jangan kau hanyut dibawa arus seperti mereka,
Dan aku,
Paham maksud ayahku itu.


Dan dia berpesan lagi,
"Anakku, kamu anak lelaki paling sulong,
Selepas ini kakakmu akn menjaga suaminya,
Hanya kamu tempat ayah dan ibu bakal bergantung,
Menjaga kami di waktu tua nanti,
Ayah tidak meminta balasan dari kamu,
Cuma, kamu pikirlah akan dimasa tua kamu nanti,
Mahukah kamu berseorangan tanpa anak disisi??
Aku paham,
Aku menangis,
Mampukah aku...

0 sudah tekan balik: