LENGKAP SUDAH

Posted: 1/30/2009 by fahmi chester in
0

Terik mentari menyuluh anak mata buta,
Menyedarkan aku dari mimpi lena,
Batin menjerit katanya mahu tidur lagi,
Tapi sayangnya kelasku pagi.


Mandi mata sahaja dan gosok gigi kering,
Baju tidak bergosok dan berbau ku pakai juga,
Mencari beg kelasku yang hancur menunggu masa,
Dan aku terus menuju ke sarapan.


Roti bakar dan air kopi mengisi perutku,
Yang dari semalam kelaparan menanti santapan,
Dengan lahap dan cepat kumakan kuminum segalanya,
Kerna aku amatlah terlewat.


Mengkhayal mengamun didalam kelas,
Tidak kuhirau pelita yandg terbakar di depan,
Mata berkelip mengantuk pening dan boring,
Cukup masa ku terus keluar.


Bila makan tengahari yang ditunggu tiba,
Ku melangkah ke dewan makan dengan seribu harapan,
Panjangnya barisan kerana ada yang lagi awal dari aku,
Bila sampai giliran, lauknya daging sebesar penumbuk,
aku hampa...


Makan tidak puas ku balik tidur semula,
Jam pukul 2 mengejutku bagun lagi,
Berselipar sahaja aku berjalan kekelas,
Dengan muka yang penuh seribu kemalasan.


Dan kelas itu yang paling teruk,
Kerna semua tahu diwaktu kemuncak itu,
Hati ini bagaikan si mabuk yang tidak tahu jalan,
Dan mata ini pedih menahan tarikan kelopak oleh setan.
Ku tabah jugak...


Pukul 5 habis kelas dan aku cepat menuju ke chalate,
Berbaring memeluk bantal menarik selimut,
Kurasa badanku kurang sihatnya,
Kerna sudah lama aku tidak bermain petang.


Tiba malan gelap, aku masih sama,
Tidak berubah menjadi serigala liar,
Kjerna disini tiada bulan menyinar,
Dan malam itu penuh dengan kebosanan.


Buku di rak menjadi hiasan mata hatiku,
Terkadang tersentuh bila ada kerja,
Banyak melencong menyanyi berlagu,
Banyak berjalan ke bilik kawan dan buku, ditingggalkan...


Pukul 3 pagi mataku baru mengantuk,
Tertarik-tarik kelopak mata dek setan hatiku,
Letih seharian aku main-main,
Entah apa yang telah kupelajari,
Tida meningkat,tiada yang menurun,
Tapi hariku LENGKAP SUDAH,
Dan tidak perlu aku merancang lagi...

0 sudah tekan balik: